top of page
Szukaj

Jak najłatwiej zrobić łuk na egzaminie na prawo jazdy?

  • Zdjęcie autora: Magdalena Pawlak
    Magdalena Pawlak
  • 11 kwi
  • 3 minut(y) czytania

Jednym z elementów kursu na prawo jazdy kategorii B, który sprawia trudności wielu kandydatom na kierowców, jest prawidłowe wykonanie łuku. Oczywiście stosując się do zaleceń instruktora, również i to zadanie okazuje się wyjątkowo proste. W tym artykule postaramy się wyjaśnić, jak najłatwiej zrobić łuk na egzaminie praktycznym w WORD



Na czym polega jazda po łuku?

Jazda po łuku (do przodu i cofając) to stosunkowo prosty manewr, który polega na pokonaniu zakrętu wyznaczonego przez  linie na placu manewrowym. Podczas egzaminu praktycznego na prawo jazdy, kandydat musi przejechać po łuku w taki sposób, aby nie naruszyć wyznaczonych granic toru. Samochód powinien płynnie pokonać zakręt, nie zahaczając o żaden z ustawionych pachołków oraz nie przekraczając linii przejazdu.


W jakim celu kandydat na kierowcę musi prawidłowo wykonać łuk na egzaminie?

Manewr ten sprawdza zdolność kierowcy do precyzyjnego prowadzenia pojazdu i właściwego operowania kierownicą. Weryfikowana jest też umiejętność oceny gabarytów samochodu w przestrzeni. Właściwe wykonanie łuku wymaga odpowiedniego ustawienia samochodu przed rozpoczęciem manewru, kontrolowanego skrętu kierownicą oraz utrzymania stałej, bezpiecznej prędkości.



Jak najłatwiej zrobić łuk na egzaminie?

Jedną z najskuteczniejszych metod prawidłowego wykonania łuku na egzaminie jest kontrolowanie linii w lusterkach. Dzięki niej kierowca może precyzyjnie kontrolować tor jazdy, unikając błędów w manewrowaniu. Polega ona na wykorzystaniu bocznego lusterka jako punktu odniesienia, który pomoże określić położenie pojazdu względem linii wyznaczającej pas ruchu.


Metoda ta opiera się na prostej zasadzie – gdy widzisz w bocznym lusterku linię, oznacza to, że samochód znajduje się w odpowiedniej odległości od niego. Dzięki temu możesz dokładnie kontrolować tor jazdy pojazdu i uniknąć zahaczenia o wyznaczone granice.


Jak zrobić łuk na egzaminie, aby zdać go za pierwszym razem?

Aby skutecznie zastosować metodę „na lusterka” podczas wykonywania łuku na egzaminie, należy pamiętać o kilku kluczowych kwestiach:


  1. Ważne jest prawidłowe ustawienie pojazdu – na początku ustaw pojazd w odpowiedniej pozycji startowej, zgodnie z wytycznymi egzaminatora.

  2. Obserwuj lusterka podczas manewru – podczas jazdy cały czas kontroluj boczne lusterko po stronie zakrętu, które będzie Twoim punktem odniesienia.

  3. Wybierz odpowiedni moment skrętu – gdy w bocznym lusterku zobaczysz linię która zaczyna przesuwać się w prawo (uciekać z lusterka), oznacza to, że nadszedł moment rozpoczęcia skrętu kierownicą. 

  4. Wykonaj płynny ruch, dostosowując kąt skrętu do obecnej pozycji samochodu, aby nie najechać na linię ani nie zahaczyć pachołków.


Cenna wskazówka

Zachowaj spokój oraz płynności ruchów! Pamiętaj, aby nie wykonywać gwałtownych skrętów kierownicą i utrzymywać stałą, niską prędkość kontrolując półsprzęgłem – około 2-7 km/h będzie optymalne dla prawidłowego wykonania manewru.


Wykonanie łuku na prawo jazdy krok po kroku – wsteczny bieg

Prawidłowe wykonanie łuku wymaga praktyki i doświadczenia, które zdobędziesz podczas kursu na prawo jazdy kategorii B w naszym OSK Projekt Prawko. Pamiętaj, że podczas jazdy na placu liczą się nie tylko umiejętności prowadzenia pojazdu – ważne są także spokój, koncentracja, dokładność i płynność ruchów. Zachowanie opanowania pozwoli Ci precyzyjnie kontrolować tor i uniknąć błędów.


  1. Ustaw samochód w pozycji początkowej, a więc odpowiednio daleko od pierwszego pachołka.

  2. Włączamy bieg wsteczny i z minimalną prędkością zaczynamy cofać (na półsprzęgle) – korygujemy tor jazdy, cały czas spoglądając w lusterka będące punktem odniesienia. 

  3. Prawy bok pojazdu powinien być ustawiony równolegle do prawej ciągłej linii wyjścia z łuku.

  4. Pamiętaj także, by jechać z prędkością nie większą niż 7 km/h – zbyt szybka jazda utrudni kontrolę nad pojazdem. 

  5. Podczas skręcania regularnie kontroluj położenie samochodu względem pachołków w lusterku bocznym po stronie zakrętu.

  6. Gdy zauważysz w lusterku że bok samochodu zaczyna być ustawiony równolegle do łuku, zacznij stopniowo prostować kierownicę.

  7. Po wyjściu z łuku, upewnij się, że pojazd znajduje się w odpowiednim położeniu na torze jazdy. 

  8. Jeśli czujesz, że pojazd zbliża się zbyt blisko do linii, delikatnie skoryguj tor jazdy, nie wykonując gwałtownych ruchów.

  9. Podczas całego manewru utrzymuj nogę nad pedałem hamulca, aby móc szybko zareagować w razie potrzeby i zatrzymać się centralnie w kopercie.


Warto poświęcić dodatkowy czas na ćwiczenie jazdy po łuku przed egzaminem, gdyż jest to jeden z elementów, który decyduje o jego pomyślnym zdaniu. W razie potrzeby, zapraszamy na jazdy doszkalające!


 
 
 

Comments


bottom of page