Infografika deski rozdzielczej. Czy wiesz jakie kroki podjąć po zapaleniu kontrolki?
Deska rozdzielcza to element każdego samochodu. Warto zapoznać się z jej zawartością ponieważ elementy na niej umieszczone pozwalają kontrolować prędkość i stan pojazdu.
Główna część deski rozdzielczej znajduje się za kierownicą. Na prawo od niej, na środku auta, znajduje się jej boczny fragment. To, jakie elementy są umieszczone w bocznej części deski rozdzielczej, zależy od producenta auta, modelu i wersji jego wyposażenia.
Zegary i infografiki różnie są umieszczane przez producentów na desce rozdzielczej, ale zawsze z myślą o bezpieczeństwie i komforcie kierowcy. Obrazują istotne dla kierowcy informacje, wskazują uruchomione funkcje i zwracają uwagę na aktualny stan auta.
W instrukcji obsługi pojazdu znajdziemy szczegółowy opis kontrolek umieszczonych na desce rozdzielczej oraz ich oznaczenia.
Funkcje kontrolek na desce rozdzielczej
Kontrolki na desce rozdzielczej pełnią różne funkcje: informują, ostrzegają a inne alarmują.
Każda grupa ikon w obrębie swojej funkcji ma zarezerwowane dla siebie barwy.
Zasadniczo znaczenie poszczególnych piktogramów jest uporządkowane według kolorów.
Kontrolki informacyjne
Dla grupy kontrolek informacyjnych zarezerwowane są barwy: zielona, niebieska i żółta. Kontrolki informacyjne informują o włączonych w samochodzie funkcjach. Aktywne funkcje bezpośrednio nie wpływają na możliwość jazdy samochodem.
Należą do nich:
Światła mijania. Ich włączenie sygnalizowane jest zieloną grafiką, na której znajduje się reflektor z czterema ukośnymi paskami.
Przednie światła przeciwmgielne. Grafika składa się z reflektora skierowanego w prawą stronę i trzech pasków przeciętych falą.
Światła pozycyjne. Ich włączenie sygnalizuje piktogram z dwoma reflektorami.
Symbol zielonego prędkościomierza z zewnętrzną strzałką pokazującą prędkość oznacza włączony tempomat.
Kierunkowskazy. Kontrolki mają zróżnicowaną formę w zależności od marki. Zwykle są to zielone strzałeczki w górnej części deski rozdzielczej lub pojedyncze strzałki, po prawej i lewej stronie deski rozdzielczej.
Światła drogowe ilustruje reflektor w kolorze niebieskim z trzema lub czterema paskami ustawionymi poziomo. Sygnalizuje włączenie świateł drogowych, potocznie zwanych „długimi”.
Tylne światła przeciwmgielne. Oznaczane symbolem reflektora skierowanego w lewą stronę z paskami przeciętymi falą. W odróżnieniu od świateł przeciwmgielnych przednich, ikonka włączonych świateł przeciwmgielnych tylnych świeci się na żółto.
Włączone ogrzewanie przedniej szyby
Włączone ogrzewanie tylnej szyby
Kontrolka adaptacyjnego oświetlenia drogi (doświetlania zakrętów)
Włączony tryb jazdy ekonomicznej.
Włączony aktywny system Start & Stop. Włączony aktywny system Start/Stop wyłącza silnik podczas postoju i uruchamia go ponownie podczas ruszania.
Asystent pokonywania stromych podjazdów (HHC)(HAC) włączony/wyłączony.
Włączony system kontroli zjazdu (HDC). Kontrolka informuje o włączonym asystencie ułatwiającym zjazd z dużych pochyłości.
Kontrolki ostrzegawcze
Kontrolki ostrzegawcze są barwy pomarańczowej. Ostrzegają przed nadchodzącą awarią, jednak nie uniemożliwiają dalszej jazdy. Sugerują jedynie podjęcie kroków naprawczych lub uzupełniających, przy najbliższej okazji. Wśród infografik podświetlających się na pomarańczowo znajdują się:
Rezerwa paliwa. Ikonka małego dystrybutora ostrzega o kończącym się paliwie i konieczności odwiedzenia stacji benzynowej.
Niski poziom ciśnienia w oponach. Czujniki ciśnienia powietrza w oponach są montowane we wszystkich nowych samochodach. Niektóre z nich są bardzo zaawansowane i pokazują temperaturę gumy. Na tablicy rozdzielczej niskie ciśnienie powietrza wskazywane jest za pomocą 3/4 koła z bieżnikiem i z wykrzyknikiem w środku.
Awaria oświetlenia. Problem z oświetleniem sygnalizowany jest żarówką z wykrzyknikiem. Często okazuje się, że zaświecenie kontrolki jest jedynie błędem systemu. Należy zdiagnozować stan żarówek i sprawdzić, czy wszystkie bezpieczniki działają prawidłowo
Check Engine - kontrolka systemu wtrysku paliwa. Problem ten ilustrowany jest za pomocą ikonki, przedstawiającej blok silnika. Jest to jedna z najważniejszych kontrolek na desce rozdzielczej. Zaświecenie jej oznacza, że silnik samochodu może pracować w trybie awaryjnym i nie rozwijać pełnej mocy.
Skrzynia biegów. Koło zębate z wykrzyknikiem w środku. Nie warto lekceważyć tej kontrolki.
ESP. Ta ikonka oznacza awarię systemu stabilizacji toru jazdy.
Awarię systemu ESP może sygnalizować również niezamknięte koło z trójkątem, wpisanym w środek.
Świece żarowe. Awarię ukazuje ikonka, na której splecione są ze sobą dwie nitki, rozchodzące się na różne strony.
Poduszka po stronie pasażera. Wyłączenie poduszki po stronie pasażera sygnalizowane jest lampką, na której widnieje fotelik, ustawiony tyłem do kierunku jazdy. Jeśli kontrolka nie zniknie, mimo że poduszka powinna być włączona, należy pojechać do serwisu.
Wyłączony system ochrony przed kolizją. Kontrolka sygnalizuje, że jest wyłączony system ochrony przed kolizją lub system automatycznego hamulca.
Niesprawny system ochrony przed kolizją. Kontrolka sygnalizuje awarię systemu ochrony przed kolizją lub system automatycznego hamulca.
Informacja o niskim poziomie płynu do spryskiwaczy. Aby zgasła kontrolka należy uzupełnić płyn do spryskiwaczy. Najczęściej korek wlewu płynu do spryskiwaczy z takim sam znajduje się pod przednią maską. Korek wlewu płynu do spryskiwaczy ma taki sam piktogram jak kontrolka.
Ostrzeżenie systemu badającego sprawność psychofizyczną kierowcy o konieczności przerwy w podróży.
Ostrzeżenie o pojeździe w martwym polu. Piktogramy wyświetlają się w lusterkach zewnętrznych i sygnalizują, że w tzw. "martwym polu" na sąsiednim pasie ruchu znajduje się pojazd. Gdy w lusterku wyświetla się taki piktogram nie należy zmieniać pasa ruchu.
Kontrolki alarmowe
Kontrolki alarmowe to ikonki w czerwonym kolorze. Sygnalizują awarię i z reguły oznaczają konieczność zatrzymania i zbadania sytuacji. Nie należy ich ignorować. Kolor czerwony to informacja o tym, że należy zatrzymać pojazd ponieważ kontynuacja podróży może doprowadzić do poważnej awarii lub zagraża bezpieczeństwu. Oczywiście należy wykluczyć kontrolkę świateł awaryjnych i zamknięcia wszystkich drzwi auta i klapy bagażnika.
Infografiki w kolorze czerwonym:
Akumulator. Jeśli prostokątna ikonka z plusem i minusem zaświeci się na czerwono, mamy kłopot z układem ładowania. Najczęściej przyczyna tkwi w alternatorze lub akumulatorze. Kontrolka ładowania pojawia się w momencie uruchamiania silnika i powinna zniknąć tuż po rozruchu.
Niski lub minimalny poziom oleju silnikowego. Niski poziom sygnalizuje lampa dżina z kropelką, a minimalny bagnet z kroplą w dolnej części. Dalsza jazda jest niemożliwa i grozi zatarciem silnika.
Wysoka temperatura płynu chłodniczego. Usterka sygnalizowana symbolem termometru ustawionego prostopadle do dwóch fal. Problemu nie można lekceważyć – może przegrzać się silnik.
Sygnalizator ogólny. Kontrolka przedstawia trójkąt z wykrzyknikiem w środku. Jego pojawienie się sygnalizuje awarię jednego z ważnych systemów, ale bez jego wskazania.
Wspomaganie kierownicy. Awaria układu wspomagania to czerwona kierownica z wykrzyknikiem.
Klocki hamulcowe. Pojawienie się kontrolki, na której widnieje okrąg i przerywane po obu stronach linie, zwiastuje wymianę klocków hamulcowych.
ABS. Kontrolka z tym napisem( litery ABS otoczone okręgiem i łukami) pojawi się, gdy na przykład mamy kłopot z czujnikiem. Awarii nie można bagatelizować, bo system ten jest bardzo pomocny podczas nagłego hamowania- awaryjne hamowanie bez zablokowania kół. Samochód z palącą się kontrolką nie przejdzie badania technicznego.
Kontrolka świateł awaryjnych. Włączone światła awaryjne - migający trójkąt.
Kontrolka otwartych lub źle zamkniętych drzwi lub klapy bagażnika. Należy domknąć wszystkie drzwi. Niektórzy producenci stosują infografiki wskazujące dokładnie które drzwi lub pokrywa są otwarte.
Niezapięte pasy bezpieczeństwa. Kontrolka uruchamia się w momencie, gdy kierowca lub któryś z pasażerów nie zapnie pasów.
Awaria poduszki powietrznej.
Zaciągnięty hamulec ręczny. Kontrolka alarmuje informując, że jest zaciągnięty hamulec postojowy. Kontrolka ta stosowana jest zarówno w samochodach z tradycyjnym hamulcem ręcznym, jak i z hamulcem elektrycznym. W nowoczesnych samochodach hamulec postojowy jest automatycznie zaciągany po zgaszeniu silnika i automatycznie zwalniany podczas ruszania pojazdem.
Awaria hamulca postojowego (elektrycznego). Kontrolka
sygnalizuje usterkę elektrycznego hamulca postojowego. Tradycyjna dźwignia hamulca postojowego zastąpiona zostaje elektrycznym przełącznikiem. W większości przypadków uruchomienie i zwolnienie hamulca postojowego następuje automatycznie. Przełącznik umożliwia manualnie zaciągnięcie lub zwolnienie hamulca postojowego.
Kontrolka hamulca ręcznego lub poziomu płynu hamulcowego (wykrzyknik w kółku i w nawiasie). Pojawia się w momencie zaciągnięcia hamulca ręcznego. Jeśli widnieje po zwolnieniu hamulca ręcznego, może informować o niskim poziomie płynu hamulcowego. Przyczyną jest najczęściej ubytek lub zużycie klocków hamulcowych. Jak najszybciej sprawdź poziom płynu i dolej do wartości pomiędzy wskaźnikami MIN i MAX. Informację o rodzaju płynu znajdziesz w instrukcji lub na korku zbiorniczka wyrównawczego.
Czerwona kontrolka informuje o wzroście temperatury w automatycznej skrzyni biegów, będącego wynikiem m.in. zużytego konwertera, niewydolnej chłodnicy oleju lub zbyt niskiego poziomu oleju. Nie należy jej bagatelizować – takie skrzynie są bardzo drogie w naprawach.
Zbyt mała odległość od auta z przodu. Stosowana w nowoczesnych autach kontrolka ostrzega o zbyt szybkim zbliżaniu się do poprzedzającego pojazdu.
Wysoka temperatura tylnego dyferencjału. W autach z napędem 4×4 po zaświeceniu się tej ikonki napęd na tylną oś zostaje zredukowany w maksymalnym stopniu.
Wysoka temperatura skrzyni DSG. Kontrolka wymusza na kierowcy zatrzymanie się w celu schłodzenia przegrzanej automatycznej skrzyni biegów.
Comments