Osoby, które dopiero rozpoczynają swoją przygodę z prowadzeniem auta, na swojej drodze mogą napotykać wiele trudności. Jedną z czynności, która jest uznawana za najbardziej skomplikowaną (a jednocześnie jest jedną z najczęściej występujących przyczyn “oblania” egzaminu na prawo jazdy) jest ruszanie na wzniesieniu. Jeśli jesteś kursantem i poszukujesz dodatkowego źródła praktycznej wiedzy – ten artykuł powstał właśnie dla Ciebie!
Ruszanie pod górkę - czy to naprawdę takie trudne?
Początkujący kierowcy często wskazują podjazd na wzniesienie jako jedną z najtrudniejszych czynności, jaką należy wykonywać zarówno podczas kursu na prawo jazdy, jak i podczas państwowego egzaminu – na placu manewrowym. To, co sprawia, że zatrzymanie pojazdu na wzniesieniu oraz ruszenie pod górkę często kończy się fiaskiem, to konieczność wykonania sekwencji kilku czynności. Jednoczesne panowanie nad hamulcem ręcznym, sprzęgłem oraz pedałem gazu może wprowadzać w konsternację i wśród kursantów jest uznawane za trudne. Sekret udanego podjazdu pod górkę leży w nauczeniu się, jak działa sprzęgło.
Jak odbywa się ruszanie na wzniesieniu? Pakiet wskazówek dla kursantów
Pierwszym krokiem, jaki należy podjąć, by zatrzymać auto na wzniesieniu, jest oczywiście skorzystanie z roboczego – pedału hamulca. Następnie należy zaciągnąć dźwignię hamulca awaryjnego (ręcznego) do momentu, aż samochód nie będzie się staczał. Aby ruszyć, kursant musi wrzucić pierwszy bieg, a następnie powoli puszczać sprzęgło- najlepiej do takiego momentu, aż zaczniemy wyczuwać drganie samochodu (pozycja półsprzęgła), a przód zacznie się unosić, a tył opuszczać do dołu. Nie zawsze jest konieczne dodawanie gazu w sposób natychmiastowy – stopniowe zwalnianie sprzęgła wprawia auto w ruch w sposób samoistny.
Taki sposób pomoże Ci uniknąć staczania się samochodu i umożliwi sprawne oraz płynne ruszenie – nawet na wzniesieniu. Nie tylko sekwencja działań, ale też pozycja stopy ma znaczenie. Choć z opisu może wynikać, że ruszanie na wzniesieniu nie jest trudnym zadaniem, to jednak wielu adeptów uznaje je za kłopotliwe. Przyczyną takiego stanu rzeczy jest brak wypracowanych sekwencji czynności, nieznajomość sposobu działania pojazdów mechanicznych (w końcu nauczenie się wszystkiego w ciągu jednego kursu nie jest zadaniem łatwym- niektórzy potrzebują znacznie więcej czasu), a także stres związany z doświadczaniem nowych aktywności.
Dla początkujących kierowców, biorących udział w kursie na prawo jazdy, ważne mogą okazać się wskazówki dotyczące tego, w jaki sposób powinno korzystać się z pedałów w samochodzie. Choć wydaje się to dość oczywiste, niedoświadczeni kierowcy często przybierają złą pozycję stopy w trakcie prowadzenia auta. Zamiast stabilnie oprzeć piętę, aby naciskać pedały, wykonując delikatne, płynne ruchy śródstopia, często zdarza się, że stopa odrywa się od podłogi pojazdu. Taka praktyka może powodować drżenie nóg ze stresu – używając mięśnia czworogłowego uda, odrywamy nogę od podłogi, przez co ruchy nie są tak precyzyjne, jak wówczas, gdy używamy stabilnie opartej stopy.
W efekcie może się to przekładać na szarpanie samochodem podczas jazdy na wzniesieniu oraz gaśnięcie. Nieprawidłowa pozycja stopy jest jednym z najczęstszych błędów kursantów podczas wjeżdżania pod górkę - dlatego warto zwracać na ten aspekt szczególną uwagę.
Kurs na prawo jazdy - jak nauczyć się wjazdu pod górkę?
Korzystając z usług profesjonalnych ośrodków nauki jazdy, zyskujesz pewność, że na kursie nauczysz się wszystkiego, co niezbędne do zaliczenia egzaminu państwowego. Pod okiem doświadczonego instruktora, nauka ruszania na wzniesieniu przebiegnie w bezstresowej atmosferze, a prowadzący z pewnością na bieżąco będzie korygował wszelkie Twoje błędy. Nie stresuj się, jeśli wjazd pod górkę jeszcze Ci nie wychodzi. Wypracowanie prawidłowych reakcji za kierownicą jest kwestią doświadczenia - możesz mieć pewność, że z czasem jazda na wzniesieniach stanie się dla Ciebie równie naturalna, co jazda po płaskim terenie.
コメント